Bezrobotnym być, czyli o czym musisz wiedzieć, gdy szukasz pracy.



Jesteś w Anglii i szukasz pracy ? Jak zwiększyć swoje szanse na sukces ? Mam nadzieję, że zdołam Ci pomóc ! Opiszę tu kilka przykładów, również z mojego życia jak się odpowiednio przygotować. Odniosłam wiele porażek, które jednak wiele mnie nauczyły. Z roku na rok jestem coraz pewniejsza i silniejsza. Wierzę, że odniosę sukces. Od tego właśnie chyba trzeba zacząć, prawda ? Od wiary we własne siły.

A więc co potem ? Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej ? Jak się zachowywać ?
 
 
CV musi wyglądać dobrze i schludnie. Gdy opisujesz swoje doświadczenia, zaczynaj od najbardziej aktualnych i jedź w dal. Przykład . Nie piszesz o płci, wieku czy narodowości. Skąd to wiem ? Z Jobcentre, czyli angielskiego urzędu pracy.
  1. Przygotuj się dobrze. Co to oznacza ? Wiem jak to jest, gdy aplikujesz na milion ofert pracy i po prostu zapominasz już na co aplikowałeś. Dlatego warto zapisywać sobie szczegóły każdej aplikacji, by (jeśli oddzwonią) wiedzieć z kim się rozmawia.
  2. O nie ! Dzwonią do Ciebie ?! Jeśli masz (tak jak ja) problemy z rozmawianiem przez telefon po angielsku, a jesteś teraz na mieście – nie odbieraj. Ruszaj jak najszybciej do domu, wycisz się w pokoju, weź głęboki oddech i chwyć za telefon. Ja najpierw siadam przed laptopem i otwieram Notepada. Bardzo się stresujesz ? Zapisz, co chcesz powiedzieć. Warto mieć otwarty przed sobą program do pisania, by podczas rozmowy zapisywać kluczowe informacje. Dlaczego ? W sytuacjach stresowych bardzo szybko zapominamy. Będziesz w szoku jak wiele zapomnisz po rozmowie !
  3. Kiedy już rozmawiasz, uspokój się. Musisz opowiedzieć o tym, co robiłeś w poprzedniej pracy ? Do tego też się przygotuj. Dlaczego ? Bo jeśli zaczniesz czytać z CV, może to zmniejszyć Twoje szanse – Pracodawca/Rekruter może mieć Twoją CV przed oczami i raczej nie spodoba mu się, że nie potrafisz swobodnie opowiedzieć o swoim doświadczeniu. Może wręcz pomyśleć, że jest to co najmniej podejrzane.
  4. Brawo ! Zostałeś zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Co teraz ? Myślę, że teraz najcięższe przed Tobą:
  •       Przygotuj się. Dowiedz się jak najwięcej o firmie. Czym się zajmują, jak długo są na rynku, co dotychczas osiągnęli ? Najlepiej zapisz sobie gdzieś najważniejsze informacje, by potem móc je jeszcze sobie przeczytać.
  •       Jeśli masz przerwy w karierze, przygotuj się, że o nie zapytają. Przemyśl co warto mówić, a czego nie. Np. „Dlaczego od 1.01 do 1.03 ma pan luki w CV ?”, „Eeeee… Bo najpierw musiałem odpocząć od pracy, bo praca wykańczała mnie psychicznie. Mówię panu, to było totalne dno. Pozbyli się mnie w styczniu ! Gdy najtrudniej o pracę. A pracodawca ? Ooo, jego to bym najchętniej zabił. No a potem nie mogłem nic znaleźć i natrafiłem na Wasze ogłoszenie.”
    Po pierwsze : nigdy nie narzekaj na byłego pracodawcę . Mogą się znać lub Twój przyszły szef może pomyśleć, że o nim będziesz mówić to samo. To jak z byłymi partnerami. Po prostu nie wypada. Po drugie : Nie mów, że chciałeś odpocząć od pracy.Wiem jak to jest. Czasem potrzeba czasu by się zresetować. Ale oni nie muszą tego wiedzieć. Również jeśli podejrzewasz, że w poprzedniej pracy nie lubili Cię na tyle, by zostawić Cię na stanowisku, nie mów o tym. Wystarczy powiedzieć „W tym okresie nie pracowałem, ale aktywnie szukałem. Moja praca skończyła się w styczniu, ale zdawałem sobie sprawę, że była to jedynie praca sezonowa do końca grudnia.”
 
  •       Dlaczego chce pan pracować w naszej firmie ? Ok, to pytanie zawsze wydawało mi się bardzo trudne. Jednak ostatnio zdałam sobie sprawę, że jeśli dowiesz się wystarczająco dużo na temat miejsca pracy, nie powinieneś mieć z tym problemu. Dlaczego ? Bo właśnie tą wiedzą powinieneś się posłużyć . Np. : „Chciałbym pracować w Waszej firmie, bo jest to numer jeden wśród dystrybutorów. Bo jest to respektowana firma z reputacją ‘high quality work’ i chciałbym być częścią tego sukcesu. Jakość mojej pracy jest dla mnie bardzo ważna, więc czułbym się na właściwym miejscu. ” To tylko jeden przykład. Najgorsze, co możesz powiedzieć, to, że szukasz stabilizacji, bo poprzednia firma Ci tego nie zapewnia, zależy Ci na doświadczeniu lub potrzebujesz pieniędzy.
  •        Co mógłbyś wnieść do naszej firmy ? Np.:”I could bring my excellent organisational skills, which are very important, because I think that every employee should be well organised, to be a part of success.” Mniej więcej, coś takiego. Zacznij mówić o swoich zaletach, (kryteriach podanych w ogłoszeniu) i popierać je jakimiś małymi argumentami, żeby nie myśleli, że wyuczyłeś się ich na pamięć.
 
  •       Mogą też zapytać czy wiesz jakie będą Twoje obowiązki. Jakie są Twoje wady i zalety(czyli typowo : wadozalety – „czasem staram się aż za bardzo. Jeśli mi na czymś zależy, to chcę to zrobić dobrze, do samego końca.”)
  •        Gdzie widzisz siebie w przyszłości ?Pracodawca oczekuje, że wiesz co chcesz robić. Moja taktyka jest taka : Nieważne co ja chcę robić, mówię to, co oni chcą usłyszeć. Czyli, jeśli aplikuję o pracę jako Administrator, mówię, że chciałabym w przyszłości pracować w dużej korporacji, że chciałabym pracować w środowisku bardzo ruchliwym, przy komputerze. Jeśli planujesz kursy – powiedz o tym. Powiedz również, że chcesz się rozwijać, że masz ambicje, że bardzo lubisz się uczyć. Coś mniej więcej w ten deseń ;)
  •       Jeśli jesteś kobietą : Delikatny makijaż, czyli podkreśl swoje atuty, a zakryj niedoskonałości. Korektor pod oczy zakryje cienie, na oczy nałóż neutralne kolory, najlepiej brązy i możesz delikatnie podkreślić kredką. Włosy najlepiej spięte lub rozpuszczone/proste. Prostota i delikatność królują. I nie zapominaj o szczegółach np. paznokcie – czyste, obcięte. Pracodawcy lubią się im przyglądać. Czarno-biały strój. Koszula koniecznie wyprasowana. No ! W ostateczności, jeśli jesteś w czarnej d… i nie mogłaś wyprasować koszuli, a masz marynarkę, załóż czarny szalik i udawaj, że martwisz się o swoje gardło ostatnio i poproś, czy możesz go zostawić. :P Przy dobrych wiatrach Cię to nie zdyskwalifikuje ! :P

Wszystko poszło dobrze ? Gratulacje ! 
Nie zapominaj o uśmiechu i pewności siebie. 


Pewność siebie jest kluczowa, ale nie popadajmy ze skrajności w skrajność. 

Nieważne czy Cię przyjmą, czy nie, możesz być z siebie dumny. To był kolejny krok na przód. Zdobyłeś nowe doświadczenie. Coś zrobiłeś. I to jest najważniejsze. 
Powodzenia !

Leave a Reply

